Interview: motorsportslegenden Jacky Ickx

Interview: motorsportslegenden Jacky Ickx

14. juni 2024 0 Af Kåre

Den legendariske racerkører Jacky Ickx er gode venner med Chopards CEO Karl-Friedrich Scheufele, så derfor kører de sammen verdens smukkeste racerløb La Mille Miglia – ligeosm han er ansigtet udadtil Chopard-kollektionen af samme navn. Jeg mødte ham sidste år til Watches & Wonders og fik en snak om hans ure og motorsport.

Det virker malplaceret at tale om stande, når man besøger de enkelte urmærker under urmessen Watches & Wonders i Geneve, for der er snarere tale om veritable boutique hotels, der bygges op til lejligheden – komplet med imponerende lobbyer, loungeområder, cafeer og flere etager med mødelokaler. Da jeg under sidste års messe møder op til min aftale hos Chopard, bliver jeg vist ind i et rum, der ligner en blanding af britisk herreværelse og en suite på et luksushotel. Her står motorsportslegenden Jacky Ickx (79) allerede, og han er tydeligvis blevet briefet, for han begynder straks at tale om dansk motorsport – ikke mindst Tom: “Jeg siger ikke Kristensen, jeg siger bare Tom. Han er rekordholder for sejre i Le Mans, og jeg tror, han vil beholde den titel for altid. I danskere kan være stolte af ham, for han er ikke blot rekordholder, han er også et godt menneske.”

Så du er ikke ærgerlig over, at han tog rekorden fra dig, da han overgik dine seks sejre i Le Mans?

“Nej, for jeg mener, at rekorder er til for at blive slået. Jeg tror, det er naivt at tro, at tingene varer ved.”

Hvordan var det at leve livet som racerkører dengang?

“Oprindeligt ville jeg gerne have været gartner eller skovfoged, men livet er fuld af overraskelser. Jeg var glad for min karriere, men det var hårdt for mine forældre, fordi sporten var farlig dengang. De levede i frygt, men det gjorde jeg ikke – jeg tænkte bare at jeg skulle køre race og vinde.”

Du var aldrig bange?

“Nej, for det fungerer ikke, hvis du skal konkurrere i motorsport. Det er i bund og grund en selvisk og individualistisk sport. Men samtidig skal man huske, at det er et teamwork. 9/10 af dit job udføres af dit team, og hvis man husker på det, kan man komme langt.”

Hvordan blev du en del af Chopard-familien?

“Jeg mødte mange mennesker i min tid, et af dem er hr. Scheufele, og vi opbyggede et særligt venskab gennem årene. Jeg har i 35 år været en slags ambassadør for Chopard, men vi har aldrig haft et kommercielt samarbejde – det er bare vores fælles passion.”

Du har gennemført Mille Miglia sammen med Karl-Friedrich Scheufele en del gange nu – hvordan er det at køre den form for racerløb sammen?

 “Det handler om følelser, for vi har over årene etableret et tæt venskab. Vi har aldrig skændtes om, hvem der skal køre, for jeg er vild med ideen om at sidde på passagersædet. Selvom jeg i min tid kørte masser af racerløb i Italien, havde jeg aldrig tid til at se landskabet og seværdighederne. Det får jeg mulighed for nu.”

Hvad synes du om Chopard Mille Miglia-urene?

“Jeg er blevet en Chopard-fan i processen, og jeg nærer stor beundring for dem, der udvikler urene. Jeg og Chopard har den samme filosofi om både race og timing og præcision. For mig handlede det om at slå rekorder, og dengang var det sekunder eller tiendedele af sekunder, der gjaldt. Et ur skal være perfekt. En racerbil skal være perfekt i enhver detalje. Og det handler om teamwork. Har man ikke det rette team omkring sig, vinder man ikke noget. Derfor fremhæver jeg altid teamets betydning, også når det gælder urmageri. Og det er derfor Chopard gør det godt – der er et stærkt sammenhold i familiefirmaet.”

Hvad har du på i dag?

“Den nye sorte udgave – det er et elegant ur og har en størrelse, der passer til mit håndled. Og så er jeg begejstret for remmen, fordi den er inspireret af de klassiske Dunlop-dæk – det betyder måske ikke noget for alle, men for mig gør det, fordi jeg kan huske de dæk fra gamle dage.”